De Marktvisie wordt bereikt als alle mensen boven de veertig in bouw & infra zijn afgezwaaid. Want die zijn allemaal geconditioneerd en dat brei je nooit meer recht”. “Marktvisie?! Gelijkwaardigheid en samenwerking? Er zal altijd één kant zijn die de dansjes moet doen om betaald te krijgen”. Sceptische geluiden die we hoorden over De Marktvisie.

In projecten blijkt De Marktvisie geduldig papier. Het is niet een uitgestippeld pad dat je van A naar B brengt in een project. Er is geen Verificatie, Validatie en Audit over wanneer de Marktvisie ‘af’ en ‘ingeregeld’ is. Niemand is eigenaar of eindverantwoordelijk. De Marktvisie moet je DOEN, anders gebeurt er NIETS. Hoe krijgen we Marktvisie DNA in ons systeem?! Er zijn lichtpunten!

  • Directeuren die onderkennen dat bouw en infra projecten terug te voeren is gewoon mensenwerk. Die mensen ontwikkelen hoe je gewoon een gesprek voert, met hoor en wederhoor. Dit is winst.
  • Een heel bouwbedrijf dat elkaar gaat coachen. Daar tijd en moeite in stopt. Projectleiders, directievoerders die leren dat gevoelens van wie-dan-ook in het project veel impact hebben op het project. Die gevoelens te onderkennen, te benoemen en om te buigen. Een les voor gevorderden lijkt het, maar ze doen het maar wel!
  • Een tendermanager die qua samenwerking verder durft te denken dan inzet van een PSU en PFU. En meer duurzame ondersteuning aanbiedt om de onderlinge relaties te versterken.
  • Waar het ‘zo doen we dat nu eenmaal altijd’ wordt uitgedaagd, besproken en veranderd.

Zet de Marktvisie als punt op de agenda

Het zijn kleine, grote manifestaties van het licht dat Marktvisie brengt! Hoe stimuleer je dat Marktvisionaire, dat zo weinig concreet en diffuus lijkt? Een goeie stap is door De Marktvisie op de agenda te zetten. Gewoon als gespreksonderwerp. Of te starten met een dialoog over een onderdeel ervan. “Wat vinden jullie, werken we in de geest van de Marktvisie?! Waarin wel en waarin niet? Wat met name moeten we doen om de Marktvisie beter tot zijn recht te laten komen?”. Levert zomaar een raak gesprek op.

We waren gewend vanuit inhoud-naar inhoud-naar inhoud te reageren. Ook wel hakketakken genoemd.

Een andere stap is om meer aandacht te besteden aan personen en de onderlinge relaties. We waren gewend vanuit inhoud-naar inhoud-naar inhoud te reageren. Ook wel hakketakken genoemd. Frustrerend. Wij weten inmiddels dat een project zo sterk is als de onderlinge relaties. De relatie als hét vehikel om tot de inhoud te komen. Dat betekent:

  • Maak ruimte en tijd voor informeel fysiek contact
  • Heb een informeel moment bij de start van elke meeting
  • Vraag hoe het gaat met de ander? Wat hij als helpend, niet helpend ervaart?
  • Plan ontspannende momenten met elkaar: samen eten, samen wandelen, een activiteit

Vind je dit moeilijk? Lastig? Dan doe je er goed aan nóg meer Marktvisietijd in te ruimen. Want heb je haast? Ga dan rustig zitten. Zeker als je boven de veertig bent!

Nathalie Vrancken en Nelleke van Thiel-Wortmann,Versnellers van Samenwerking en Besluit, ook in Bouw & Infra www.externevoorzitter.nl